lørdag den 7. juli 2007

Antikkens Rom på SVT1 i aften!

Som den italofile (Hvad hedder det egentlig? Det hedder anglofil og frankofil, når man er vild med hhv. England og Frankrig, men hvad med Italien?) person jeg er, er jeg selvfølgelig at finde foran skærmen kl. 22.30 i aften.

I sidste uge viste SVT1 det første af i alt 6 episoder af BBC-serien om det romerske imperium.

Det handlede om Nero, formidabelt portrætteret af skuespilleren Michael Sheen (Tony Blair i "The Queen") omend jeg syntes, der manglede en del info, f.eks. at Nero var ud af en - for nu at sige det mildt, temmelig dysfunktionel familie - og det vel var grunden til hans sindssyge opførsel.

Nå, men ham Nero ved jeg meget mere om, når jeg har fået tygget mig igennem Peter Ørsteds 436 sider tykke Nerobiografi. Den står bare og venter på at blive læst :o)

Afsnittet i aften handler om Cæsar og de fire andre afsnit skulle handle om:

- Tiberius Gracchus
- Vespasian og sønnen Titus
- Konstantin den Store
- Honorius

SVT's side om udsendelserne: Romerska rikets uppgång och fall

BBC's side om Romerriget

... og du har fuldstændig ret; jeg gider ikke se LIVE EARTH.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar