søndag den 28. december 2008

Mmmm...vinter er suppetid

Da jeg var barn var jeg ikke særlig glad for suppe.

Så familiens faste tradition med oksekødssuppe, "peberrodskød" (suppekødet i skiver) med peberrodssovs og kartofler 1. juledag var mildest talt en pinsel at komme igennem. Jeg kunne nemlig heller ikke lide peberrod, så det var dælme noget tørt kød!

Eneste lyspunkt ved denne tilbagevendende begivenhed var da, at desserten var risalamande! I det hele taget var jeg vist ikke særlig glad for ret meget mad. Jeg var det, der kaldes superkræsen, til mine forældres store frustration.

Det har så ændret sig siden markant - heldigvis.

I dag er jeg f.eks. blevet meget, meget glad for suppe. Derfor var det da også med sand fryd jeg satte mig til bordet til oksekødssuppe/peberrodskød-middagen hos min mor her i julen.

I dag skal jeg også have suppe. Min yndlingssuppe for tiden. Grøntsagssuppe med bacon og evt. kylling (Kommer an på, om kyllingefiletterne når at tø op.)

Hjemmelavet, naturligvis - sådan smager en suppe nu bedst; når den er lavet fra bunden af. Foreløbigt har jeg prøvesmagt suppen 6 gange - og den smager bedre og bedre. Udover at suppe smager godt, mætter og varmer - så er det også fedtfattig mad.

Slet ikke så dårlig en kombination her efter jul.

Hvordan har du det med suppe?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar