onsdag den 26. januar 2005

In the year of our Lord, 1888...

... a terror began stalking the East End streets of London. A series of killings, known officially as The Whitechapel Murders were commited in public areas (...) They all occured at the week’s end and all between the hours of midnight and dawn. Each of the murders became more horrific, more frenzied than the last (...) This manifestation of evil, this most notorious of killers became known throughout the whole of the world as Jack the Ripper.

Så skal jeg til det igen - og jeg glæder mig!

Endnu en gang har jeg et engelskhold, der skal føres tilbage til Victoriatidens London - og tilegne sig viden om levevilkårene dengang - og ikke mindst tilegne sig viden om Jack the Ripper - verdens mest berømte "serial killer".

Er spændt på, om jeg også i år vil opleve at nogle elever får en "aha-oplevelse", når det går op for dem, at Jack the Ripper faktisk har eksisteret! Mange af dem tror nemlig, han er en opdigtet figur!

I forbindelse med emnet skal eleverne gerne se filmen "From Hell". Den film kræver dog en hel del forarbejde, så de får så meget som muligt ud af den.

I filmen forekommer nemlig flere gange både opiumsrygning, indtagelse af absinth samt trepanering - og indtil nu har jeg ikke mødt en elev, der kendte nogetsomhelst til de ting.

Udover at være et rigtigt spændende emne - ikke kun for læreren ;o) - er det også et suverænt emne til den mundtlige prøve, sammen med "Braveheart" og "Fantasy" - alle emner kan langt de fleste elever føre en samtale om - og det er jo ligesom meningen med en mundtlig prøve ;o)
One day man will look back and say I gave birth to the 20th Century - Jack the Ripper("From Hell")

Ingen kommentarer:

Send en kommentar