Men jeg vælger, som i indlægget i går, at fokusere på een af de mulige grunde, nemlig dovenskaben/ugideligheden hos de unge selv. En grund, jeg er overbevist om, er stærkt medvirkende til de dårlige resultater!
Derfor blev jeg også mildest talt grundigt irriteret på DR her til aften. I TV-Avisen havde de - selvfølgelig - atter indslag om de tosprogedes manglende læsefærdigheder.
Der var bl.a. klip fra en 10. klasse, hvor 2 elever læste op fra en samfundsfagstekst om miljø. Indlægget indledtes med
Da x og x ikke har lavet lektier til i dag, starter de timen med at læse dagens tekst.......Vi lader den lige stå et øjeblik...!!!!
Ikke én eneste af alle de "kloge hoveder" bagefter anførte manglende lektielæsning/forberedelse som en mulig medvirkende årsag til de dårlige resultater - ej heller studieværten forsøgte at få denne oplagte mulighed bragt på bane.
Derimod kunne vi atter høre undervisningsministeren udtale at der bare skal tests, tests, og flere tests til.....dét skal da nok hjælpe enormt meget! Vor Herre bevares! Indrømmet, undervisningsministeren er ikke lige min kop te.
Jeg vil mene, at det ville gavne noget mere, hvis de unge - og deres forældre - ændrede deres holdning til lektielæsning og skolegang generelt; Tænk, hvis eleverne valgte at få noget ud af deres skolegang, mødte velforberedte og udhvilede op til timerne, deltog aktivt i undervisningen og gad bruge tid/energi på at dygtiggøre sig??!!
Tænk, hvis alle forældre deltog aktivt i skole/hjemsamarbejdet etc. etc. Og sikke en forskel det ville gøre, hvis de kunne/ville indse, at lektielæsning ikke er opfundet for at gøre læreren glad - At rette stile har den modsatte effekt, skulle jeg hilse og sige! - men for at gøre eleverne fagligt bedre!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar